19. sept 2016



Meele ja mõistuse toidud

Sinikka Piippo















Tunnustatud Soome professori ja Eestiski hinnatud autori Sinikka Piippo uus teos räägib vananemisest, mälust ja sellest, kuidas me ise saaksime teadmiste abil end kauem ärksana ja elujõulistena hoida.

Vananemisvastased eliksiirid, tabletid ja salvid täidavad reklaamilehekülgi. Noorust säilitavat võluainet pole seni siiski leitud. See-eest on uuringud andnud uut teavet meie keha ja aju komplitseeritusest ja ajule vajalike toitainete mitmekesisusest.

Aju, närvisüsteemi ja mälu tõrgeteta toimimises on suur osa toidul ja selle koostisosadel. Õige toiduga võime leevendada stressi, masendust, ängi, väsimust ja unetust.

Teos tutvustab suurt hulka mõistuse tööle hästi mõjuvaid marju, ravimtaimi, maitseaineid, köögivilju jm toiduaineid. See on asendamatu käsiraamat kõigile, kes hindavad tervislikke eluviise ja tahavad teadlikult tõsta oma elukvaliteeti ja vaimset vastupidavust.

Raamatu peatükid on näiteks

·       Adaptogeenid (ained, mis tõstavad teovõimet ja aktiviseerivad organismi talitusi, suurendades inimese pingetaluvust)
·        Head rasvad
·        Mälu parandavad marjad
·        Mälu parandavad maitseained
·        Tervislikud köögiviljad
·        Närvisüsteemi virgatsaineid rohkendav toit
·        Seedeensüümid
·        Ergastavad joogid
·        Hõlmikpuu

Lisana ona kokkuvõtvalt ära toodud taimed, toidud ja toidulisandid, mis parandavad inimese üldseisundit ja on kasulikud paljude erinevate seisundite ja terviseprobleemide puhul.

Tervisliku smuuti retsept (mõistuse toit). Vaja läheb: mustikaid, maasikaid, arbuusi, kantaluupi ja mesimelonit, kiivit, papaiat või mangot, rohujahu, kõrvitsa-, seesami- ja päevalilleseemneid, makadaamiapähkleid, mandleid, õlisalvei- ehk tšiiaseemneid, maka- või ashwagandha- (juusutumarja) pulbrit, toorkakaopulbrit, kohupiima., kaneeli ja vett. Maitseks võib lisada sortsu mustsõstrajogurtit ja troopikamahla. Koostisosi võib varieerida vastavalt sellele, mida kodus on. Kogus sõltub maitsest.

Keha suudab ennast ise parandada, kui talle luuakse selleks soodsad tingimused.
Sinikka Piippo on Helsingi ülikooli botaanikaprofessor. Tema sulest on ilmunud üle 260 teadusliku ja populaarteadusliku artikli ja kirjutise. Eesti keeles on varem ilmunud „Meelte ja tunnete taimed“ (2009, Varrak) ja „Taimede varjatud vägi“ (2011, Varrak).









12. sept 2016



Sirtuiinitoitumine

Aidan Goggins, Glen Matten















Sirtuiinitoidud – hiljuti avastatud toiduainerühm – sisaldavad oluliselt rohkem niisuguseid toitaineid, mis suudavad juhul, kui me neid piisavalt saame, aktiveerida organismis samad kõhnumisgeenid nagu paastumise puhul. Teadlased usuvad, et sirtuiinid tõhustavad ainevahetust ja soodustavad rasvade põlemist, parandades rakkude tervislikku seisundit; kaitsevad stressi eest ja pikendavad eluiga.

Proviisor ja toitumisnõustaja Aidan Goggins ja toitumismeditsiini magister Glen Matten otsisid  vastust küsimusele, kas on võimalik ilma igapäevast kalorihulka rangelt piiramata saavutada paastumisega võrreldavat positiivset mõju tervisele. Selgus, et sirtuiinitoidud mitte üksnes ei aktiveeri rasvapõletust, vaid soodustavad ka lihaskoe kasvu ja taastumist.

Käesolev raamat jagab ohtralt nõuandeid ja retsepte, kuidas sirtuiinitoidud oma igapäevamenüüsse lülitada. Need mitte ainult ei ühildu kõigi teiste toitumiskavadega, vaid ka rikastavad neid oluliselt. 

Sirtuiintoidud: tšillipaprika, tatar, kapparid, seller, sh lehed, kakao, kohv, esimese külmpressi oliivõli, roheline tee (eriti roheline Matcha tee), lehtkapsas, leesputk, „Medjooli” datlid, petersell, punane salatisugur, punane mugulsibul, punane vein, rukola, soja, maasikad, kurkum, kreeka pähklid.

Retseptid

Roheline sirtuiinimahl (lk. 86). Mahla jaoks vajad: lehtkapsast, rukolat, lamedalehelist peterselli, leesputke lehti (võimaluse korral), sellerivarsi koos lehtedega, rohelist õuna, sidruni mahla, Matcha pulbrit.

Aromaatne kanafilee lehtkapsa ja punase sibula ning tomati-tšillisalsaga (lk. 154). Roa jaoks vajad: nahata kanafileed, jahvatatud kurkumit, sidruni mahla, esimese külmpressi oliiviõli, tükeldatud lehtkapsast, punast mugulsibulat, värsket ingverit ja tatart. Salsa jaoks vajad: tomatit, Tai tšillit, kappareid, peterselli ja sidruni mahla.

Sirtuiinimüsli (lk. 157) jaoks vajad: tatrahelbeid, paisutatud tatrateri, kookoshelbeid, „Medjooli” datleid, Kreeka pähkleid, toorkakaoube. Serveeri maitsestamata Kreeka jogurti ja maasikatega.

Pannilõhe karamellistatud siguri ja rukola-sellerisalatiga (lk. 157-158). Koostisosad: lehtpetersell, sidruni mahl, kapparid, esimese külmpressi oliiviõli, avokaado, kirsstomatid, punane mugulsibul, rukola, sellerilehed, lõhefilee, fariinsuhkur, salatisigur.

Sirtuiini-supersalat (lk.162) Koostis: rukola, salatisigur, suitsulõhe, avokaado, varsseller, punane mugulsibul, Kreeka pähklid, kapparid, „Medjooli” dattel, esimese külmpressi oliiviõli, sidruni mahl, hakitud petersell, leesputke- või sellerilehed. Suitsulõhe võid soovi korral asendada nt. läätsede, kana või tuunikalaga.

Sirtuiiniomlett (lk. 166) valmib: viilutatud suitsupeekonist või singist, munadest, punasest salatisigurist, hakitud petersellist ja esimese külmpressi oliiviõlist.

Tatrapastasalati (lk. 179) jaoks vajad: tatrajahust pastatooteid, rukolat, basiilikuleht, kirsstomateid, avokaadot, oliive, esimese külmpressi oliiviõli ja piiniaseemneid. 

Sirtuiinipitsa (lk. 181) jaoks vajad: kuivpärmi, fariinsuhkrut, leiget vett, tatrajahu ja esimese sordi nisujahu, esimese külmpressi oliiviõli.  
Tomatikastme (lk. 182) jaoks vajad: punast mugulsibulat, küüslauku, esimese külmpressi oliiviõli, kuivatatud punet, valget veini, hakitud konservtomateid, fariinsuhkrut, basiilikulehti. Samal leheküljel on toodud ka valik erinevatest pitsakatetest.


5. sept 2016



Ketogeenne toitumine vähi vastu. Parimad toiduained kasvajate tõrjumiseks

Ulrike Kämmerer, Christina Schlatterer, Ferd Knoll















Inimene, kellel diagnoositakse vähk, küsib endalt peagi, mida ta saaks ise tervenemiseks ette võtta. Mis võiks lisaks ravikuuridele aidata tal taas terveks saada või haiguse kulgu pidurdada ja keha tugevdada? Viimastel aastatel tehtud teaduslikud uuringud on näidanud, et vähihaige ainevahetus erineb suuresti terve inimese ainevahetusest. Kõige paremini sobib vähihaigele toit, mis sisaldab vähe süsivesikuid ja palju väärtuslikke rasvu – see aitab kasvajat nõrgestada ja keha terveid osi tugevdada. Parim tulemus saavutatakse, kui ketogeenne toitumine ühendatakse korrapärase kehalise aktiivsusega. 

Ulrike Kämmerer, Christina Schlatterer ja Gerd Knoll selgitavad lihtsalt ja mõistetavalt ketogeense toitumise teaduslikke aluseid ning annavad väärt nõuandeid, kuidas need põhimõtted igapäevaelus kasutusele võtta. Igaühele jõukohased retseptid vaheldusrikka ja maitsva ketotoidu valmistamiseks pakuvad põnevaid avastusi nii kirglikele kokandushuvilistele kui ka neile, kes ei armasta köögis palju aega veeta. Õige strateegia ketogeense toitumise korral on järgmine:

1.      kasutada erinevaid rasva ja õli sorte;
2.      pidada silmas nende erinevaid omadusi;
3.      käia nende toiduainetega hoolikalt ümber ja jälgida, et need oleksid värsked.

Retseptid

Avokaado ja makadaamiapähkli salat (lk. 146). Vajalikud koostisosad: avokaado, pipart (musta, valget või kirjut), makadaamiapähklid, koorejogurt. Salatit võid täiendada tomatitega, lisada vürtse ja maitsetaimi. Koorejogurti asemel võid kasutada sidrunimahla ja oliivõli.

Lillkapsapitsa (lk. 149). Vajad: lillkapsast, riivjuustu, tomatimehu, konservtomateid, pune, Vali meelepärane kate. Kasuta nt.: salaamivorsti, oliive, kappareid või hakitud sardelle .

Šokolaadivaht (lk. 151). Selle magustoidu komponendid on: tume šokolaad(85-99%), muna, või, kange kohv(espresso) ja rõõsk koor. Vahu sisse võib lisada veel vürtse, näiteks kaneeli või piparkoogivürtsi.

Kiire mandlileib (lk. 155). Komponendid: muna, jahvatatud mandlid, või või kookosõli.

Krõmpsuv leib (lk. 155-156) Komponendid: parapähklid, kõrvitsaseemned, jahvatatud linaseemned, seesamiseemned, kanepiseemned, valgupulber(nt sojavalk), jahvatatud mandlid, munad, rapsiõli ja soola. Soovi korral võite krõmpsuvast leivast ka müsli valmistada. Loe valmistamisõpetust lk. 156.

Köögiviljapanniroog (lk. 158) Komponendid: sibul, ingver, köögiviljad (nt. rullkõrvits, porgand, lillkapsas, punane paprika, sibulapealsed, spinat), seesamiseemned/mandlilastud, sidrunimahl, külmpressitud oliiviõli, meresool, must pipar. Köögivilju võite varieerida- kasutada erinevaid sorte. Lisandik sobivad soovi korral: kanaliha, loomaliha või tofu.

Brokoli kooresupi jaoks lõhega (lk. 163) vajad: brokolit, mugulsibulat, suitsulõhet, sulatatud võid või söögiõli,vett, selget puljongit (pulbrist), munakollast, rõõska koort ja soola ning pipart.

Mustika panna cotta (lk. 167) jaoks vajad: želatiinilehti, mustikaid, magusainet, sidrunimahla, rõõska koort (30%), 1 vanillikauna sisu, sidrunmelissi kaunistamiseks.

Mascarpone juustukoogi (lk. 172) jaoks vajad: mascarpone´t, muna, sidrunimahla, vanilliekstrakti, toiduõli ja magusainet.

Katsetage neid järeleproovitud retsepte, mis vaimustavad ka terveid inimesi, et abistada iseennast või oma vähki haigestunud lähedast!


22. aug 2016



Suur rasvane üllatus. Miks kuuluvad või, liha ja juust tervisliku toitumise juurde

Nina Teicholz

 













Uuriv ajakirjanik Nina Teicholz paljastab mõeldamatu – kõik, mida me arvasime teadvat toidurasvadest, on vale. Ta dokumenteerib maailmas viimasel kuuel aastakümnel läbi viidud madala rasvasisaldusega toitumiseksperimenti, mis on põhjustanud katastroofilisi tagajärgi inimkonna tervisele. 

Aastakümneid on räägitud, et parim võimalik toitumine tähendab kärpeid rasva, eriti küllastunud rasva osas. Kui me ei saa rasva vältides tervemaks ja kõhnemaks, siis me järelikult lihtsalt ei pinguta piisavalt ning oleme selles ise süüdi! Aga mis siis, kui madala rasvasisaldusega dieet iseenesest ongi probleem? Mis siis, kui sellised maitsvad toiduained, nagu liha, juust, täispiim ja munad, mida me nii meeleheitlikult, kuigi vastu tahtmist oma igapäevasest menüüst välja tõrjuda üritame, on tegelikult võtmeks võitluses sääraste epideemiate vastu, nagu rasvumine, diabeet ja südamehaigused? Mis siis, kui rasv ei ajagi rasva?

Autorist
Nina Teicholz õppis bioloogiat Yale´i ja Stanfordi ülikoolides, magistrikraadi omandas ta Oxfordi ülikoolis. Nina on kirjutanud toidu ja toitumise teemadel ajakirjadele Gourmet ja Men´s Health. Tema üheksa aastat kestnud toitumismaailma telgitaguseid lahkav uuring, mis lisaks ajaloolise andmestiku süvaabalüüsile sisaldab rohkesti intervjuusid teadlastega, kes määrasid maailma toitumissuunad aastakümneteks, päädis 2014. aastal raamatuga „Suur rasvane üllatus”.




12. aug 2016

Aiast kööki

Pille Petersoo ja Tiina Tammet













“Aiast kööki” on raamat hobiaednikule, kellele meeldib süüa teha. Kodu & Aed aiatoimetaja Tiina Tammet õpetab, kuidas kasvatada 23 söödavat taime alates rabarberist ja lõpetades pastinaagiga. Pille Petersoo aga näitab, kuidas neid toiduks tarvitada ja pakub proovimiseks 92 retsepti.
Raamatus antakse ülevaade erinevate aiasaaduste kasvatamisest: kuidas neid korjata, külvata, millal panna mulda ja millal välja võtta. Lisaks head nõuanded: kuidas neid süüa(toorelt/keedetult/vokitult/praetult), killiste maitsetaimedega nendest valmistatud roogasid maitsta ja millised toiduained milliste köögiviljadega kokku sobivad.


Retseptid

Sparglipirukas (lk. 20). Piruka jaoks vajad: tavalist või pärmilehttainast, sprglivarsi, riivitud juustu (nt Gouda), muna 35% rõõska koort. Maitsestamiseks: soola, musta pipart ja muskaati.

Porgandiküpsised (lk. 61). Küpsiste jaoks vajad: toasooja võid, suhkrut, peenelt riivitud porgandit, nisujahu, küpsetuspulbrit, vanillisuhkrut, soola, terveid mandleid.
Nipp! Kui unustasid võipaki külmkappi, siis riivi võid peene riiviga otse segamiskaussi- säästad aega!

Ahjupaprikad apteegitilli ja kitsejuustuga (lk. 76). Roa jaoks vajad: punast paprikat, oliiviõli, punast sibulat, apteegitillimugulat, küüslauku, soola ja pipart ja pehmet kitsejuustu (nt Kalamatsi)

Spagettkõrvitsavorm ricotta ja peekoniga (lk. 108). Vormi jaoks vajad: spagettkõrvitsat, toorsuitsupeekonit, sibulat, ricotta´t, muna, riivitud parmesani, soola ja pipart.

Peedi-oasalati (lk. 131) valmistamiseks vajad: keedetud punaseid ube (nn kidney-oad), marineeritud kurki, keedetud või röstitud peeti, hapukoort, majoneesi, soola ja musta pipart. Maitserohelistest värsket peterselli või murulauku.

Šokolaadi-kõrvitsaruudud (lk. 156). Koogi jaoks vajad: nisujahu või speltapüüli, jahvatatud kaneeli, vanillisuhkrut, söögisoodat, peenikest soola, suhkrut, muna, toasooja võid, kõrvitsapüreed, tumeda šokolaadi nööpe või hakitud poolmõru šokolaadi.

Maapirnid pestoga (lk.179). Ahjus küpsetatud maapirnide jaoks vajad: maapirne, oliiviõli, kirssstomateid, basiilikupestot, soola ja musta pipart. Pesto retsept samal leheküljel!


Ingveri-pastinaagisupp (lk. 191). Soojendava supi jaoks vajad: rapsi- või oliiviõli, pastinaaki, sibulat, küüslauku, ingverit, köögiviljapuljongit, soola ja musta pipart. Maitsesta (suitsutatud) paprika pulbriga! Võid lisada ka teisi koostisosi juurde! Kreemjama koostise jaoks lisa pakk rõõska koort! Serveeri meelepäraste lisanditega!

27. juuni 2016

Normaalne joomine. Abimees eluks globaalsel infoprügimäel


Mihkel Zilmer, Anne Lill













Raamatus antakse põhijookide kohta inimorganismi ainevahetusepõhised selgitused: kas üldse, mida, miks ja kui palju juua? Neid selgitusi järgides teed tervise, heaolu, ka oma laste jt jaoks parima. Oled haritud, et edaspidi orienteeruda ülepingutatud ärihuvidest sõltuva jookide info vastuolulises maailmas. Normaalse joojana ei lange sa enam vaimselt ja rahaliselt globaalse infoprügimäe joogilainetuste ohvriks. Normaalse sööja ja normaalse joojana saad edaspidi rahulikult ja edukalt tegelda kõigega, mis meeldib ja mida esmatähtsaks pead, sest normaalse sööja ja joojana oled ju normaalne inimene. 

Mis on siin veel teisiti? „Normaalne joomine” analüüsib tarbitavaid põhijooke neutraalselt ja objektiivselt, st kasutab vaid inimorganismi ainevahetusepõhist infot. Sealhulgas ka kõige uuemat teadusinfot ning põhimõttel, et info peab olema korduvalt korralikes rahvusvahelistes juhtivates teadusajakirjades avaldatud teadusuuringutega kinnitust leidnud. See tähendab, et „Normaalse joomise” hing on puhas nagu emake loodus. 

Normaalseks joojaks saamiseks pole vaja teada jookide pisidetaile. Seetõttu annabki raamat jookide põhikäsitluse, rõhutades nende biokeemilist koostist, mis mõjutab inimese ainevahetust, ja seega ka tervist.
Normaalsest söömisest-joomisest lähtudes on peatüki lõpus lühisõnumid nii jookide positiivsete kui ka võimalike problemaatiliste toimete kohta. Joogi valmistamise traditsioone ja eri variante pole joomise seisukohalt vaja teada.

„Normaalse joomise” põhitõdede omandajal jääb omandatu alatiseks alles. Kui oled saanud normaalseks sööjaks ja joojaks, tõused sisukate austust väärivate persoonide hulka, sest see on kokkuvõttes ka majanduslikult tulus, nii sinule, sinu perekonnale, suguvõsale kui ka kogu meie ühiskonnale. 

Olles omandanud normaalse söömise ja normaalse joomise põhitõed, näed, et sinu bioloogilist elu, sinu biokõvaketast, ei suuda enam risustada pidevalt üha agressiivsemalt pealesurutav libainfo ega ka mitmesugused aeg-ajalt toimuvad söömisejoomise tõmblemiskompleksid. Oled muutunud tõepoolest vabaks normaalseks inimeseks!

Mihkel Zilmeri sulest ilmunud „Normaalne söömine” ja „Normaalne joomine” on originaalse triloogia kaks esimest osa. 

22. juuni 2016

Jaanipäevatoidud. Eesti, Rootsi ja Soome köök ja kombed


Merrit Kiho ja Jaan Kiho













See raamat räägib põhjamaade kõige tähtsama püha rituaalidest ja toitudest. Rootsis on see püha midsommar, Soomes juhannus, Eestis jaanipäev. Toidud ja kombed on erinevad, aga samas ka sarnased. Üks mis kindel, vaimude ja inimeste vaheline sein on sel ööl õhkõhukene, vaat et olematu...
Et jaaniööd nautida ja end mitte toidutegemisega koormata, oleme valinud sellesse raamatusse 30 lihtsat retsepti. Paljud toidud saab enne pidu valmis teha.

JAANID EESTIS

Pidulik kukeseenesupp (lk. 13). Selle kerge supi jaoks vajad: kukeseeni, šalottsibulat,võid, valget veini, Põltsamaa Kuldset, vahukoort, kana- või köögiviljapuljongit, kadakamarju, sojakastet, Roqueforti juustu, sidrunipipart, soola (vajadusel) ja hakitud ürte (nt lehtpeterselli). Supi kõrvale sobib pakkuda ka võiseid pärmi-lehttainapulgakesi.

Päris vanaaegne seašašlõkk (lk. 20). Selle jaoks vajad sea- või lambaliha, sibulat, soola, musta pipart, sidrunimahla, võid, tomateid, sibulalauku ja granaatõunaseemneid. See retsept on pärit ühest vanast Stalini-aegsest kokaraamatust. Šašlõki serveerimisel vala lihale sulavõid ning lisa tomatid, sibulalaugud ja granaatõunaseemend.

Suitsukalasalati (lk. 31) tegemiseks vajad suitsuräime, rohelist sibulat, kurki, keedumuna, kitsejuustu. Kastmeks Smetanat, soola, suhkrut, musta pipart ja paar tilka valgeveiniäädikat.

Napoleoni kook (lk. 37) Põhjaks võiga lehttainat, vahele maasikatoormoosi ja keedukreemiks vajad: munakollaseid, suhkrut, jahu, maisitärklist, piima ja vanillikauna seemneid.

JAANID ROOTSIS

Gubbröra ehk munamääre (lk. 47) valmib: munast, anšoovisefileedest, punasest sibulast, murulaugust, tillist js creme fraich´ist või Smetanast. Jaga kogus näkileibadele ja kaunista maitserohelisega.

Noored aiaviljad kõik rõõmsalt salatina koos (lk. 57). Seda kartulisalatit sobib pakkuda täiesti eraldi roana või grill-liha kõrvale. Salati jaoks vajad: värskeid pisikesi pestud kartuleid koorega, tilli, võid, noort redist, sibulat koos mugulatega, rabarbarit, suhkrut, beebispinatit, sidruni mahla, mädarõika just või valmis mädarõigast, soola ja musta pipart.

Lahtise Västerbottensosti juustu piruka (lk. 61) jaoks vajad: nisujahu, rukkijahu, võid, vett, viina (tainas). Täidiseks 500 g Västerbottensosti juustu, (vahu)koort, muna, musta pipart, lehtpeterselli (soovi korral). Kaunistuseks punast sibulat, siiamarja ja creme fraich´i..
Paku kõrvale klaas külma õlut või pitsike sidruninapsu (lk. 63). Napsu jaoks vajad viina, sidrunit (koort) ja valget siirupit.

JAANID SOOMES

Kingsepa lõhe (lk. 77) jaoks vajad: räimefileed, soola, tilli, sibulat. Leeme jaoks vajad: 30% äädikat, suhkrut, roseepipart, vürtsi, loorberilehti.

Peekonisse peidetud hakkliha porrukartulitega (lk. 85). Toidu jaoks vajad: (delikatess) hakkliha, külma keedetud kartulit, täisterariivleiba, vett, soola-pipart, riivitud muskaatpähklit, peekoniviile, toorest kartulit, porrulauku, pisut oliivõli, puljongit ja riivitud juustu.

Maasikabool (lk. 87). Joogi jaoks vajad: jäist viina,, jäist maasikalikööri, jääkülma sidrunilimonaadi või sidrunimaitselist mullivett ja külmutatud maasikaid (jää asemel)
.